Από τη γη στη σελήνη: Παγκράτι-Νέα Σμύρνη.

11:31 μ.μ.

(6) Comments

Είχα πολύ καιρό να πάω στη Νεα Σμύρνη. Για την ακρίβεια, χρόνια.

Πήγαινα πολύ συχνά πριν φτιαχτεί το Τραμ. Οταν η Ελ. Βενιζέλου ήταν ακόμα μια κανονική λεωφόρος, η οποία ξεκινούσε από το Παγκράτι (ως Υμηττού) και, αφού άλλαζε 2-3 ονόματα στο δρόμο, περνούσε ως Ελ. Βενιζέλου από την κεντρική πλατεία της Νέας Σμύρνης και κατηφόριζε προς την εκκλησία της Αγ.Παρασκευής.

Πώς έτυχε, σήμερα, και έπρεπε να πάω με το αυτοκίνητο στο ύψος της πλατείας της Ν.Σμύρνης για μια δουλειά. Ε, λοιπόν, αυτά που είδα θέλω να σας τα πω γιατί θα σκάσω.

Καταρχήν ξεκινάμε από το Παγκράτι. Μια κορεσμένη Υμηττού, με δεκάδες διπλοπαρκαρισμένα από εδώ και από εκεί (γιατί ο Ελληνάρας πρέπει να πιεί τη φραπεδάρα του και να κάνει τις ψωνάρες του αλλά να τσεκάρει και την αμαξάρα του, τσσσ. Και αμα θέναβγει ο απομέσα, ας κορνάρει). Αφού περάσουμε τις συμπληγάδες των φαναριών (που κοντεύουν να γίνουν ένα ανά οικοδομικό τετράγωνο) προχωράμε προς τη Ν. Σμύρνη με τρείς λωρίδες αρχικά (εκ των οποίων οι δύο ωφέλιμες αν λάβουμε υπόψη τους σαβουροπαρκαροκάγκουρες με τους οποίους ασχολούμαι και σε άλλο άρθρο).

Και εδώ μπαίνει ο απορρυθμιστικός παράγοντας. Το Τραμ!

Που φτιάχτηκε για να μας διευκολύνει.

Που φτιάχτηκε για να γίνουν οι μετακινήσεις άνετες και γρήγορες.

Φυσικά, το παραπάνω ισχύει μονο αν μένεις έξω από στάση του τραμ και κατευθύνεσαι προς τοποθεσία που βρίσκεται 50 μέτρα κοντά σε άλλη στάση του τραμ, ως συνήθως. Σε αντίθετη περίπτωση τρώς το 90% του χρόνου σου για να καλύψεις το 10% της απόστασης του συνολικού ταξιδιού μέσα από τους υπερμποτιλιαρισμένους Αθηναϊκούς δρόμους. (Και αυτό το έχω αναφέρει σε άλλο άρθρο ε; Καλα. Λες και αλλαξε κάτι από τότε).

Υποψιάζομαι οτι ο κύριος και ζωτικός λόγος ύπαρξης του τραμ είναι γιατι διεκδικεί το μονο κομμάτι πράσινου στην Αθήνα το οποίο δεν πρόκειται ποτέ και για κανένα λόγο να απαλλοτριωθεί. Για το γκαζόν ανάμεσα στις ράγες μιλάω.

Καλά, μην βαράτε. Ξέρω οτι εξυπηρετεί μπόλικους καθημερινά. Ομως, υπάρχουν και αυτοί που είναι αναγκασμένοι να οδηγήσουν το δικο τους αυτοκίνητο. Αυτοί γιατί κατούρησαν στο πηγάδι;

Το τραμ, με την υπέροχη αυτή ιδέα που είχαν οι κύριοι που το σχεδίασαν να το κάνουν επιγειο και όχι υπέργειο (αλλα τι; σε τέτοια έξοδα θα μπαίνουμε τώρα;) απλά ΤΡΩΕΙ λωρίδες από την Υμηττού/Μαχης Αναλάτου/Whatever/Βενιζέλου που στενεύει σταδιακά σαν λαιμός μπουκαλιού, με το κρεσέντο να έρχεται λίγο πριν το άλσος της Ν. Σμύρνης οπου καταλήγουμε να έχουμε ΜΙΑ ΛΩΡΙΔΑ (και αυτή στο περίπου γιατί υπάρχουν και τα παρκαρίσμένα). Το χάος.

Και ξαφνικά, ο δρόμος ξαναγίνεται τρείς λωρίδες.

Και είναι άδειος.

Γιατί όλοι έχουν συγκεντρωθεί στην μονή λωρίδα λιγο πριν στου φαναριού την ποδιά σφάζονται παληκάρια. Συγχαρητήρια, ας σφίξουμε τα χέρια ο ένας του άλλου. Είμαστε η μόνη χώρα που καταφέρνει να δημιουργεί με παροιμιώδη τρόπο ΤΕΧΝΗΤΟ μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας, και μάλιστα ως side-effect ενός έργου που θα διευκόλυνε και θα βελτίωνε τα πράγματα. Αν ρωτήσετε βέβαια τους συγκοινωνιολόγους, θα σας πουν οτι φταίει ο ρυθμός αύξησης των ΙΧ και τρεχαγύρευε...

Φτάνω λοιπόν ο ταλαίπωρος στην πλατεία. Μια πλατεία που παλιά ήταν πλατεία, με δρόμο και από τις 4 πλευρές, μια σχετική κίνηση ως εμπορικό κέντρο που ήταν, και αυτά. Αλλα ΟΧΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΙΔΑ αυτή τη φορά.

Οι δυο πλαϊνοί δρομοι της πλατείας έγιναν πεζόδρομοι. Από την πάνω πλευρά, το τραμ έχει φάει τον περισσότερο από το χωρο της Ελ. Βενιζέλου, ενώ από την κάτω είναι σε ένα σημείο "κλειστό λόγω έργων" το σύστημα. Στα φανάρια γίνεται, όπως πάντα όταν ισχύουν τέτοιες συνθήκες, σφαγή. Δεξιά ΔΕΝ στρίβεις για να πας κάτω από την πλατεία (αμα δεν στρίψεις πριν την πλατεία, μετά έχασες - στα 2 χιλιόμερα). Και τι γίνεται στους δρόμους περιμετρικά της πλατείας; ΤΟ ΣΩΣΕ. Κυψέλη και βάλε.

Τα αυτοκίνητα όντως αυξήθηκαν, αλλά οχι και τόσο. Το τραμ όμως και η πεζοδρόμηση έκαναν τη Νέα Σμύρνη να πάθει "ασφυξία" και απο εκεί που εγώ τη ζήλευα για το πόσο άνετη ήταν στο θέμα του κυκλοφοριακού και για το πόσο μεγάλους δρόμους είχε, τώρα να μην θέλω να περάσω ούτε για πλάκα από εκεί.

Καλή η πεζοδρόμηση, αλλά εδώ είναι ίδια με την τραμοδρόμηση στο αποτέλεσμα. Φαίνεται σαν να μην σκέφτηκε κανείς τις επιπτώσεις, ή να πίστεψε οτι όλοι οι Νεοσμυρνιώτες θα πουλήσουν τα αυτοκίνητα και θα πάρουν ποδήλατα προκειμένου να κυκλοφορούν στα 200 μέτρα πεζοδρομημένης ασφάλτου που τους παρέχεται. Τώρα βέβαια εγώ δεν είμαι δημότης της Νεας Σμύρνης, ο,τι θέλω σκέφτομαι, υποθέσεις κάνω. Αλλά να μην τις κάνω;

Παμε πάλι πίσω στο Τραμ: Γιατί ρε παληκάρια; Τόσο δύσκολο ήταν να σκεφτείτε οτι ΔΕΝ σώνεται η κατάσταση απιθώνοντας ένα τραμ εκεί που θα έπρεπε να είναι δρόμος; Χωρίς να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης, χωρίς να διατηρηθούν κάποιες υποτυπώδεις λωρίδες κυκλοφορίας (μια! ακου μια!), χωρις, χωρις, χωρίς; Και κανείς δεν βρέθηκε να διαμαρτυρηθεί για την έλλειψη ενεργειών υποδομής πέραν της κατασκευής του τραμ;

Δεν μπορώ.

Νοιώθω οτι κάθε μέρα που περνάει η Αθήνα με πνίγει και περισσότερο. Και ΔΕΝ είναι μόνο από λάθη δικά μου, επειδή αγόρασα αυτοκίνητο και συνέβαλλα στο γενικότερο κυκλοφοριακό. Είναι θέμα σχεδιασμού. Σήμερα έπιασα την Νεα Σμύρνη γιατί βρέθηκα από εκεί. Αύριο, τι θα δουν τα ματάκια μου;

Τα είπα και ξαλάφρωσα. Σχολιάστε και τίποτα, ε;



6 Responses to "Από τη γη στη σελήνη: Παγκράτι-Νέα Σμύρνη."

Ανώνυμος said :
11 Νοεμβρίου 2007 στις 5:17 π.μ.
Εγώ οδηγάω κανά 2 μήνες στην Αθήνα.. Είναι απλά χάος! ότι θέλει κάνει ο καθένας, παρκάρει όπου θέλει, οι δρόμοι είναι χάλια, τα μηχανάκια περνάνε σαν τρελά...
Τι να πώ!
Ανώνυμος said :
12 Νοεμβρίου 2007 στις 6:06 μ.μ.
ντάξει ίσως υπερβάλλεις και λίγο.

Δίπλα στην πλατεία, η Αγίας Φωτεινής που είναι κλειστή για έργα, σχεδιάζουν περάσει υπογείως και η πλατεία να ενωθεί με ένα οικόπεδο εκεί δίπλα. και να γίνει και ένα τεράστιο παρκινγκ. κατι τετοια σχεδιάζουν αν έχω καταλάβει καλά αλλά δεν είμαι σίγουρος.

αν ολοκληρωθεί αυτό μάλλον τα πράγματα θα καλυτερέψουν. εκτός αν επειδή βρέθηκαν θέσεις για παρκινγκ πάρουμε κι από άλλο ένα αμάξι σε κάθε σπίτι
Ανώνυμος said :
12 Νοεμβρίου 2007 στις 7:39 μ.μ.
Μακάρι φίλε μου να είναι έτσι. Αλλα δεν υπερβάλλω. Θυμάμαι τη Ν. Σμύρνη πολύ καλά, επί εποχής θρυλικού Γαλαξία και πλατείας με το δρόμο γύρω γύρω...καμία σχέση με αυτό που είδα τώρα.
Ανώνυμος said :
14 Νοεμβρίου 2007 στις 9:47 π.μ.
Και να ρωτήσω εγω... ποιος είσαι εσύ κύριε που θα κάνεις κριτική στο θεάρεστο έργο των συγκοινωνιολόγων; Ε; Ξέρεις για τι αυθεντείες μιλάμε;

Γενικά το τραμ ήταν έργο μίζας και μόστρας για τους ολυμπιακούς και τίποτα παραπάνω. Για να πάει από Γλυφάδα Σύνταγμα κάνει 1ώρα και 20 λεπτά (όταν η Βουλιαγμένης έχει κίνηση, κάνεις λιγότερη ώρα) ενώ το λεωφορείο κάνει μόλις 45 λεπτά... καλό;
Ανώνυμος said :
19 Νοεμβρίου 2007 στις 5:43 μ.μ.
Dont Worry!!ola under control...
giayto einai kleisti i ag.fwteinis..
gia na ftiaksoun parking
opote tote tha mporeis aneta na parkareis sto katapliktiko kai panta "dwrean" parking p tha sou prosferei o kathe idiwtis!!
xexexe!
Ανώνυμος said :
4 Ιουλίου 2008 στις 2:43 μ.μ.
Αντί να γκρινιάζουμε για τα ΜΜΜ ότι μας "απορρυθμίζουν", καλύτερα να το πάρουμε επιτέλους απόφαση ότι τα ΙΧ ΔΕΝ είναι για τις πόλεις! Αυτή η ελληνική υστερική προσκόλληση στα 4τροχα μου προκαλεί ναυτία. Όποιος θέλει να οδηγεί, ας πάει στο χωριό του. Μου φαίνεται απίστευτο ότι, αντί να κριτικάρουμε ότι παντού οδηγεί και παντού παρκάρει ο σύγχρονος Γραικύλος, κριτικάρουμε το τραμ που μας τρώει το χώρο. Αυτή η χώρα, στα 100 πρώτα χρόνια της ανεξαρτησίας της, είχε καταφέρει να φτιάξει έναν αστικό πολιτισμό. Τον έχασε τελείως στο 2ο μισό του 20ου αιώνα - εμφύλιος, χούντα και εσωτερική μετανάστευση τον αποτέλειωσαν. Όποιος θέλει να ζει στην πόλη, πρέπει να μάθει να κυκλοφορεί και σαν κάτοικος ευρωπαϊκής πόλης: δηλαδή με τα ΜΜΜ. Στην Ελλάδα υπάρχει ένας (αδικαιολόγητος) αντιαμερικανισμός και ένας (εξ' ίσου αδικαιολόγητος) αμερικανομιμητισμός στον τρόπο ζωής: παντού με τα αμάξια...

Δημοσίευση σχολίου